5 класи


Тема: Екосистеми
Мета:  навчити називати склад екосистем, навчити наводити приклади природних і штучних екосистем, пояснювати роль рослин, тварин, грибів в екосистемі; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у  виховувати бережнее ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, сприяти екологічному вихованню інших, виховувати почуття взаємодопомоги, толерантності.
Тип уроку: застосування знань , умінь та навичок

Хід уроку
І Організаційний момент
Привітання по колу
ІІ Вправа « Знайомство»
Вправа «Острів». На дошці малюють шість островів з написами: «ліс», «річка», «луки», «море», «шкільний сад», «яр». Учасники пишуть свої імена на клейких папірцях і «оселяються» на певному острові, пояснюючи свій вибір. Мета — усвідомлення розуміння екосистеми. Цією вправою вчитель не тільки знайомиться з учнями , а й підводе їх до вивчення нової теми «Екосистеми»
ІІІ Очікувані результати
Очікування записують на човниках. На аркуші паперу малюють річку. Човники прикріплюють на березі сподівань. Наприкінці тренінгу сподівання, що справдилися, переносять до берега звершень
ІV Вивчення нового матеріал
1.Прийом «Проблемне питання»
- Що ми повинні зробити, щоб рослини і тварини, які нам необхідні для життя, існували на планеті довгий час?
 Сьогодні, ви відчуєте тепло, красу і біль живої природи, велику відповідальність за долю її багатого і загадкового світу. Зрозумієте, як складно вона збудована і як легко її знищити, якщо не знати або не рахуватися з законами розвитку екосистем — живих цеглинок цієї складної, напрочуд розумної й унікальної природи планети Земля.
2. Розповідь учителя з елементами бесіди Використання інтерактивної дошки: презентація «Екосистеми»
Ви дізналися про особливості різних організмів, про те, що всі вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються, пристосовуються до умов існування.
Усе це відбувається завдяки обміну речовин та перетворенню енергії. Але організми в природі не існують ізольовано один від одного, вони утворюють угруповання. Так, у лісі ростуть трави, кущі, дерева, мешкає багато тварин, є бактерії та гриби. Водойми також заселені різноманітними рослинами і тваринами.
- Характеристика екосистеми
3.  Прийом «Мозковий штурм» 
- Як співіснують різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв'язки між ними?
Розповідь учителя з елементами бесіди
Щоб відповісти на це запитання, вчені вивчають не тільки тварин, рослини, інші живі істоти, а й середовище їхнього мешкання, враховуючи взаємозв'язки, що виникають між організмами. Тому в науці з'явився термін «екосистема». Екос в перекладі з грецької означає «дім». Тож екосистему можна розглядати як дім, населений організмами. Друга складова назви — система — вказує на те, що в цьому домі немає нічого випадкового, непотрібного. Навпаки, тут налагоджені взаємозв'язки між мешканцями певної території. Тобто вони пристосовуються до спільного проживання.
Мешканці однієї екосистеми впливають одне на одного. Між ними утворюються різні взаємозв'язки, що забезпечують їхнє співіснування. Пригадайте, які взаємовигідні зв'язки є між рослиною, що цвіте, і бджолою. Такі самі «добрі сусіди» береза та гриб підберезник. Та в екосистемах бувають й інші взаємозв'язки. Наприклад, заєць харчується рослинною їжею. Сам заєць може стати здобиччю вовка. А ось рослини, якими харчується заєць, ростуть за певних умов неживої природи (температура, вологість, освітленість тощо). Вони не можуть рости, наприклад, високо в горах. Тому зайця та вовка високо в горах ви теж не зустрінете. Це є прикладом взаємозв'язків, що виникають між організмами екосистеми внаслідок потреби кожного з них у поживних речовинах та енергії.
Рослини і тварини не вічні. Рослини проростають з насінини, ростуть і розвиваються, а потім відмирають. Тварини також народжуються, ростуть і розвиваються, а потім вмирають.
- Куди ж в екосистемі лісу зникають минулорічна трава та опале
листя, рештки померлих тварин?
Вони стають поживою для деяких жуків, черв'яків, грибів і бактерій, які мешкають у ґрунті та перетворюють рештки рослинних і тваринних організмів на неорганічні речовини. Ці речовини з ґрунту знову надходять у рослини.
4 Прийом «Приймаю — не приймаю» Робота в парах
Учні формулюють головні ознаки екосистеми, намагаючись зробити це якомога коротше і зрозуміліше. Потім складають визначення, яке зрозуміле всім.
- Екосистему утворюють організми, які взаємодіють між собою і середовищем життя.
- Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувалися до спільного проживання в певному середовищі існування, утворюючи з ним єдине ціле.
- Штучні екосистеми
5 Розповідь учителя з елементами бесіди
Досі ми розглядали екосистеми, створені самою природою. Та екосистеми бувають штучні, які створює людина для своїх потреб, а саме: сад, парк, город, поле, ставок, водосховище, квітник, лісосмуга, акваріум. На відміну від природних вони потребують постійного догляду.
- Поле — великі простори обробленого ґрунту з висіяними на них культурними рослинами.
- Які ви знаєте культурні рослини?
В Рослини, які людина спеціально вирощує для отримання певних продуктів, називають культурними рослинами.
Основними споживачами цих рослин є людина та свійські тварини, їх людина не створила, їх створила природа. Просто людина створила їм такі умови існування, що вони значно краще ростуть, розвиваються.
-  Які ж саме умови покращила людина?
Крім культурних рослин, на полях зростають бур'яни. Вони заважають росту і розвитку культурних рослин. Бур'яни відбирають у культурних рослин воду і неорганічні речовини, затінюють їх, спричиняють вилягання культурних рослин та заважають збиранню врожаю. Людина проводить певні роботи зі знищення бур'янів, але це складне завдання, бо насіння багатьох із них може сходити і через десятки років, після прополювання деякі види швидко відростають із шматочків стебел або коренів.
- Сад — штучна екосистема, яку людина створила для вирощування поживних, смачних ягід і фруктів.
Людина тривалий час висаджує різні сади: горіхові, оливкові та фруктові сади. Щоб сад плодоносив та давав добрі врожаї ягід і фруктів, за ним треба проводити необхідний певний догляд.
6 Прийом «Мікрофон»
Завдання. Перелічіть заходи, які людина проводить у садах для їхнього гарного розвитку на користь людині.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Таким чином, штучні екосистеми поля і саду не можуть обійтися без втручання людини, яка дбає про них, створюючи необхідні умови існування.
- Найпоширеніші природні екосистеми в Україні
До добре відомих вам природних екосистем належать ліс, луки, степ, прісні водойми — озеро і річка, болото. Ліс ви ніколи не сплутаєте з лукою або зі степом, а річку з болотом. Чому? Тому що кожну з цих екосистем складають властиві їй живі істоти в певному середовищі. Вони обумовлені особливостями земної поверхні території нашої країни та її кліматом.
7   Випереджальне завдання учнів
Повідомлення про особливості природних угруповань свого краю.
- Екосистема лісу
Характерною ознакою, за якою ліс відрізняється від інших екосистем, є те, що на його території росте багато дерев і чагарників. Це позначається на інших рослинах, а також на тваринах — мешканцях лісу.
Ліс складається з певних ярусів, утворених певними рослинами і тваринами. На кожному ярусі — певні умови, перш за все різне освітлення, а тому й різні мешканці.
Верхній ярус лісу утворюють найвищі дерева. Це переважно дуб, сосна, ялина, граб, клен, липа, ясен, береза, осика.
«Поверхом» нижче ростуть чагарники — ліщина, глід, черемха, бузина, терен, шипшина, вовче лико та інші.
Трав'янистим рослинам надходить мало сонячного світла, тому їх у лісі зазвичай небагато. Густу траву можна побачити лише на відкритих галявинах.
Лісові трав'янисті рослини мають здебільшого широкі листки, як-от: жовтець, конвалія, барвінок, плющ, лісові суниці, орляк, квасениця та інші. Це допомагає їм вбирати якомога більше сонячної енергії в умовах постійного затінення.
Ранньовесняні рослини — проліска, ряст, анемона жовтецева — встигають прорости та відцвісти раніше, ніж на деревах розпуститься листя. Гриби, мохи і лишайники потребують менше світла, але особливих умов зволоження, тому у них свої улюблені місця мешкання.
Тваринний світ лісу багатий, то і ланцюги харчування тут досить різноманітні.
8. Продовження випереджувального завдання  для учнів
- Озеро та річка
Пригадайте, що називають озером і річкою та що впливає на рослинний і тваринний світ водойм.
Важливим чинником для екосистеми озера чи річки є світло. У водоймах найбільше світла проникає у верхні шари. До того ж там найтепліше і найбільший уміст кисню, тому й найбагатший рослинний світ.
Рослини прісних водойм досить різноманітні. Тут ростуть очерет, нижня частина якого перебуває у воді, а верхня — над водою; латаття біле і глечики жовті, листки яких плавають на поверхні води (пригадайте особливості розташування на їхніх листках про-дихів), маленька ряска.
Навколо озера поблизу води ростуть вологолюбні калюжниця, аїр, осока. Є рослини, що повністю ростуть під водою, — це здебільшого водорості. Типовими мешканцями мілководної частини озера є жаба, рак, молюски ставковик і жабурниця, водомірка, жук-плавунець, личинки бабок і комарів та інших комах.
У товщі води в завислому стані переміщується безліч дуже дрібних рослинних і тваринних організмів. Ними живляться пуголовки, мальки риб та деякі дорослі риби, як-от: карась і короп. У водоймах поширені й хижі риби — щука та окунь.
Річка як природна екосистема багато в чому подібна до озера за складом рослинних і тваринних організмів та ланцюгами харчування. Проте має і свої особливості. На відміну від озера, вода у річці постійно тече, тобто переміщується. Тому тварини змушені утримуватись у потоці води, інакше їх зноситиме течією. Також тваринам доводиться більше рухатися, щоб отримати корм.
V Закріплення матеріалу
1. Вправа “ Продовж речення”   
1.                Характерною  ознакою лісу є те, що на його території  росте багато …
2.                Ліс можна порівняти з багатоповерховим …
3.                “Поверх” лісу називається …
4.                Кожний ярус має різне освітлення, тому й різні …
5.                Верхній ярус широколистяного лісу утворюють дерева - … (дуб, клен, липа)
6.                Нижній ярус хвойного лісу це - …
7.                Поза ярусні рослини лісу …
8.                Між усіма жителями лісу існують…
VІ Підсумок уроку
1. Прийом «Мікрофон»
- Що таке екосистема?
- Які ви знаєте природні екосистеми?
- Чим відрізняється природні екосистеми від штучних?
- Навіщо створювати штучні екосистеми?
- Що таке сад?
- Що таке поле?
- Які ви знаєте культурні рослини?
- Навіщо доглядати за штучними екосистемами?
2. Очікуванні результати
Чи справдилися ваші очікування? Якщо так переправте ваші човники до берега звершень
3. Висновок уроку
 Екосистема — сукупність живих організмів, які взаємодіють між собою та з умовами середовища.
- Обов'язковою умовою існування будь-якої екосистеми є забезпечення всіх організмів, які є у її складі, поживними речовинами та енергією.
- Ліс, болото, степ, озеро, лука, річка — природні екосистеми.
- Поле сад, парк, огород, ставок, водосховище, квітник, лісосмуга, акваріум — штучні екосистеми.
- Штучні екосистеми поля і саду не можуть обійтися без втручання людини, яка дбає про них, створюючи необхідні умови існування.
- Кожну екосистему населяють характерні для неї рослинні та тваринні організми, між якими є певні взаємозв'язки.
VІІ Домашнє завдання
- Опрацювати параграфи підручника: § 44. 
- Пояснити роль людини для штучних екосистем

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

6 вправ для тимбілдингу