Мотивація. Як це працює?
Мотивація. Як це працює?
Мотивація лежить в основі всього, чим ви займаєтеся або що ви поки ще тільки збираєтесь зробити. Більш того, мотивація змушує вас робити те, чого ви робити не хочете. Мільйони наукових книг і популярних брошур, матеріали всіляких семінарів і конференцій, тренінгів і груп «допоможи собі сам» – все це свідчить про властиві людині прагнення удосконалювати свою мотивацію. І одночасно відображає брак розуміння того, що таке насправді мотивація і як її правильно використовувати для досягнення цілей.
На прикладі книги Сьюзен Фаунлер «Ваше джерело мотивації. Як захотіти зробити те, що потрібно» розглянемо, що ж це таке «мотивація». І замість того щоб чекати, поки хтось інший прийде і сформує вашу мотивацію, ви зможете навчитися самостійно її вдосконалювати. Всі наведені нижче рекомендації перевірені на практиці людьми з самих різних країн світу, будь-якого віку і професій.
У кожного з нас є природна потреба в досягненні успіху – така вже людська природа. Усвідомлення цього природного прагнення веде до дуже важливого для кожної людини питання: як можна домогтися процвітання? Сьогодні завдяки новітнім дослідженням ми знаємо відповідь. І вона відрізняється від усього, у що нас закликали вірити раніше. Процвітання не залежить від грошей, влади або статусу. Воно не досягається просуванням по службі, набуттям привілеїв або гонитвою за результатами. І вже його точно не знайти через тиск, напругу або страх – і навіть сила волі і самодисципліна тут не допоможуть. Процвітання вимагає Вибору, Співпричетності і Компетентності.
Розберемо детально ці наукові істини.
1. Перша наукова істина: ви повинні знайти вибір. У кожної людини є вроджена потреба знати, що у нього є вибір, усвідомлювати і відчувати наявні можливості (в певних рамках) і відчувати контроль над тим, що відбувається: «Я сам вибираю, як буду себе вести». В іншому випадку ваша енергія зменшується, а досягнення цілей стає менш імовірним.
Вибір аж ніяк не те ж саме, що свобода. У книзі «Сказати життю так!» знаменитого австрійського психолога і психіатра Віктора Франкла є розповідь про його перебування в концентраційному таборі під час Другої світової війни. Франкл зрозумів, що навіть за відсутності свободи, як ми зазвичай її розуміємо, тюремники не могли позбавити його вибору. Він вибрав для себе бачити красу світанку, приймати покарання, що загрожує йому в разі допомоги іншим ув’язненим, і ділитися з ними останнім шматком хліба. Франкл усвідомив важливу істину: навіть якщо людина не здатна контролювати обставини, в яких опинилася, вона завжди може сама вибрати свій власний шлях.
Щоб удосконалювати мотивацію, ви повинні знайти вибір. Чи траплялося коли-небудь, що ви намагалися дотримуватися певної дієти, проте всі ваші зусилля виявлялися марними? Чому так сталося? У вас же були найкращі наміри. Зараз поясню. Суть більшості дієт полягає в тому, щоб обмежити людини і нав’язати йому певний вибір – по крайній мірі, так можна інтерпретувати необхідність стежити за кожним шматком, який відправляєш в рот. Як тільки ви заявляєте «Я не буду це є, тому що на дієті», ви руйнуєте свій вибір. Якщо, скажімо, пончики знаходяться під забороною, то саме ними вам і захочеться поласувати найбільше. Чому? Насправді справа зовсім не в пончику. Справа в притаманній людині жадобі вибору. Тому ви вибираєте з’їсти пончик. Так, можна також вибрати не його, але якщо це диктується умовами дієти, то ви не відчуваєте своє рішення як справжній вибір.
Щоб знайти вибір, задайте собі конкретні питання стосовно тієї чи іншої мети або ситуації.
1. Який вибір я зробив?
• Якщо я вибрав те, що принесло мені задоволення, то з якої саме причини я його відчув?
• Якщо я вибрав не найвдаліший варіант, то що саме мене не влаштовує?
2. Який інший вибір я можу зробити в майбутньому?
• Що я відчуваю з приводу можливих варіантів вибору?
• Якщо мені здається, що у мене немає вибору, то чому? Це дійсно так або ж просто ілюзія?
3. Чи немає у мене відчуття, що мені нав’язують мету або ситуацію?
• Якщо я вважаю, що саме так і є, то звідки виходить тиск (або страх, почуття провини, сором)? Чому я так думаю?
• Чи можуть моя поведінка і дії позитивно вплинути на результат?
• Якщо я відчуваю обмеження, безпорадність або контроль з боку, то як мені взяти ситуацію в свої руки? Чому це важливо?
Ці питання допоможуть вам знайти вибір. Відповідаючи на них, ви виявите мотивацію, яка заснована на страху або тиску зовнішніх чинників (таких, наприклад, як винагороди та інші матеріальні стимули, схвалення оточуючих) або власних очікувань. Дозволяючи страху і тиску керувати своєю мотивацією, ви не контролюєте те, що відбувається, і в результаті ваше відчуття самостійності виявляється обмеженим. Але якщо ви визнаєте, що у вас є альтернативи, то відновлюєте можливість вибору.
2. Друга наукова істина: ви повинні знайти причетність. У кожної людини є вроджена потреба відчувати приналежність до співтовариства і справжній зв’язок з іншими людьми, які не обтяжені думками про низинні мотиви; ми прагнемо мати на меті, відповідні значущим цінностям і благородному завданню, а також вносити вклад у загальну справу. В іншому випадку якість вашої енергії знижується і навіть якщо ви досягаєте своїх цілей, то все одно не відчуваєте належного задоволення від процесу і не дуже прагнете його повторити.
Щоб удосконалити мотивацію, ви повинні знайти причетність.
Люди – суспільні істоти, і тому причетність є найглибшою і потужною людською потребою. Причетність – це природна турбота про інших і відчуття турботи з їхнього боку. Соціальні мережі мають можливість дати нам це, але тут, як і в багатьох інших сферах життя, ми часто перегинаємо палицю. Замість того щоб плекати спільні цінності чи інтереси, ми виявляємо, що наша мотивація стає залежною від зовнішніх факторів – від кількості друзів або лайків, а не від якості взаємин. Ніколи ще ми не були настільки пов’язаними, в той же час відчуваючи себе роз’єднаними.
Щоб знайти почуття причетності, задайте собі питання стосовно тієї чи іншої мети або ситуації.
1. Чи може це давати мені глибше відчуття причетності до спільної справи або істинної зв’язку з оточуючими?
• Якщо так, то чим це пояснюється?
• Чи може моє активна участь в даній діяльності сприяти благополуччю інших?
• Керуючись благородними цілями, чи прагну я виконати високе призначення?
2.Чи значиме це особисто для мене?
• Якщо я знаходжу це значущим, то чому? Чи пов’язано це з важливими для мене цінностями?
• Коли я думаю про свою власну роль в даній ситуації, чи бачу я зв’язок зі своїм призначенням? Чому?
• Що станеться, якщо я не буду в цьому брати участь?
3. Чи відчуваю я, що то, чого від мене вимагають, чесно і справедливо?
• Якщо так, то чому?
• Якщо немає, то чому?
• Чи не суперечить це моїм цінностям або моєму призначенню? Якщо суперечить, то в чому саме це полягає і чи варто йти на компроміс?
3. Третя наукова істина: ви повинні знайти компетентність. У кожної людини є вроджена потреба відчувати, що він здатний ефективно керувати повсякденними ситуаціями, демонструвати свої навички і відчувати, як він з кожним днем зростає і розвивається. В іншому випадку ваша енергія блокується, ви відчуваєте розчарування від того, що не здатні виконувати завдання або рухатися по шляху прогресу, в результаті чого досягнення довгострокових цілей виявляється під загрозою.
Компетентність відображає вашу щоденну потребу в розвитку і навчанні. Маленька дитина постійно запитує: «Чому?» Вона за своєю природою допитлива і схильна вчитися. Малюк, який робить перші кроки, сповнений радості. Він падає, але знову і знову встає, тому що йому приносить задоволення освоювати цей життєво необхідний навик. Набуття компетентності може викликати чистий захват.
Щоб знайти компетентність, задайте собі конкретні питання стосовно тієї чи іншої мети або ситуації.
1. Якими навичками і досвідом, які могли б мені стати в нагоді, я володію?
• На які ключові вміння я можу спиратися, щоб справлятися із завданнями, які стоять переді мною?
• Чому опора на свої навички, досвід і ключові вміння так важлива?
2. Які нові навички я можу опанувати?
• Якого прогресу я вже добився в цій області?
• Чому для мене важливо розвивати навички і домагатися прогресу?
3. Які знання я отримав – або повинен отримати – для того, щоб рухатися вперед?
• Чому для мене важливо рухатися вперед?
• Здійснював я помилки? Чому важливо вчитися на своїх помилках?
• Що з того, чого я навчився, допоможе мені в майбутньому?
Щоб не допустити підриву компетентності, дотримуйтеся наступних рекомендацій:
• Чи не вважайте, що короткострокові і навіть остаточні результати важливіше навчання і розвитку.
• Не відмовляйтеся від тренінгів, інструкцій і порад і ні в якому разі не уникайте їх.
• Не зациклюйтеся на помилках, робіть із них висновки і рухайтеся далі.
• Не соромтеся визнати, що чогось не знаєте або не вмієте: активно звертайтеся за вказівками і підтримкою, які потрібні вам для досягнення цілей.
• Пам’ятайте, що досконалості немає меж, тобто можливості для прогресу існують завжди.
• Ігноруйте критиків, які голослівно стверджують, що ви не підходите для здійснення тієї чи іншої мети або для виконання певного завдання, не пропонуючи при цьому адекватну зворотний зв’язок, яка допоможе вам розвиватися.
• Складіть план дій по досягненню мети, обов’язково включивши туди навчання.
• Перестаньте порівнювати себе з оточуючими і вважати себе гіршим за інших. Замість цього використовуйте інформацію про те, що і як вони роблять, тобто візьміть чужий досвід на озброєння.
• Ніколи не припускайте наявність у себе компетентності без достатніх на те підстав. Якщо ви не можете продемонструвати на практиці той чи інший навик, оцініть себе об’єктивно і вчіться.
Сподіваюсь, що огляд цієї чудової книги вам допоможе створити собі мотивацію до дій, тут все описано достатньо доступно, але зовсім не спрощено. Так, для досягнення цієї мети необхідно витратити час і енергію, а також прикласти немало зусиль, але воно того варте! Адже книга створювалась автором з надією, що читач засвоїть викладені тут методики, прийме на озброєння чужий досвід і почне вдосконалювати свою мотивацію, покращуючи якість власного життя і попутно знаходячи радість від того, що може і сам дати щось світу.
Ознайомитись ближче з Сьюзен Фаунлер і її книгою «Ваше джерело мотивації. Як захотіти зробити те, що потрібно», а також з іншими її напрацюваннями можна на сайті
Комментарии
Отправить комментарий